4 § I fråga om viss miljöfarlig
verksamhet och viss vattenverksamhet gäller särskilda bestämmelser enligt
lagen (1971:850) med
anledning av gränsälvsöverenskommelsen den 16 september 1971 mellan
Sverige och Finland. |
6 § I lagen (1994:1500) med
anledning av Sveriges anslutning till Europeiska unionen finns
föreskrifter om verkan av unionens fördrag och andra instrument samt de
Europeiska gemenskapernas beslut. |
7 § I fråga om renhållning inom
vissa vägområden och angränsande områden gäller 26 §
väglagen (1971:948). 2 kap. Allmänna hänsynsregler m.m. |
6 § För en verksamhet eller åtgärd
som tar i anspråk ett mark- eller vattenområde skall det väljas en plats
som är lämplig med hänsyn till att ändamålet skall kunna uppnås med minsta
intrång och olägenhet för människors hälsa och
miljön. |
7 § Kraven i 2-5 §§ och 6 § första
stycket gäller i den utsträckning det inte kan anses orimligt att
uppfylla dem. Vid denna bedömning skall särskilt beaktas nyttan av
skyddsåtgärder och andra försiktighetsmått jämfört med kostnaderna för
sådana åtgärder. När det är fråga om en totalförsvarsverksamhet eller om
en åtgärd behövs för totalförsvaret, skall även detta förhållande beaktas
vid avvägningen. |
8 § Alla som bedriver eller har
bedrivit en verksamhet eller vidtagit en åtgärd som medfört skada eller
olägenhet för miljön ansvarar till dess skadan eller olägenheten har
upphört för att denna avhjälps i den omfattning det kan anses skäligt
enligt 10 kap. I
den mån det föreskrivs i denna balk kan i stället skyldighet att ersätta
skadan eller olägenheten uppkomma. |
10 § Om en verksamhet eller åtgärd
är av synnerlig betydelse från allmän synpunkt kan regeringen tillåta
denna, även om förutsättningarna är sådana som anges i 9 § andra
stycket. Detta gäller dock inte om verksamheten eller åtgärden kan
befaras försämra det allmänna hälsotillståndet. 3 kap. Grundläggande bestämmelser för hushållning med mark- och vattenområden |
3 § Mark- och vattenområden som är
särskilt känsliga från ekologisk synpunkt skall så långt möjligt skyddas
mot åtgärder som kan skada
naturmiljön. |
8 § Mark- och vattenområden som är
särskilt lämpliga för anläggningar för industriell produktion,
energiproduktion, energidistribution, kommunikationer, vattenförsörjning
eller avfallshantering skall så långt möjligt skyddas mot åtgärder som kan
påtagligt försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av sådana
anläggningar. |
10 § Om ett område enligt 5-8 §§ är av
riksintresse för flera oförenliga ändamål, skall företräde ges åt det
eller de ändamål som på lämpligaste sätt främjar en långsiktig hushållning
med marken, vattnet och den fysiska miljön i övrigt. Behövs området eller
del av detta för en anläggning för totalförsvaret skall försvarsintresset
ges företräde. 4 kap. Särskilda bestämmelser för hushållning med mark och vatten för vissa områden i landet |
1 § De områden som anges i 2-8 §§ är,
med hänsyn till de natur- och kulturvärden som finns i områdena, i sin
helhet av riks- intresse. Exploateringsföretag och andra ingrepp i miljön
får komma till stånd endast om |
4 § Inom kustområdena och
skärgårdarna från Brofjorden till Simpevarp och från Arkösund till
Forsmark, utmed Gotlands kust, på Östergarn och Storsudret på Gotland samt
på Fårö får fritidsbebyggelse komma till stånd endast i form av
kompletteringar till befintlig bebyggelse. Om det finns särskilda skäl får
dock annan fritidsbebyggelse komma till stånd, företrädesvis sådan som
tillgodoser det rörliga friluftslivets behov eller avser enkla fritidshus
i närheten av de stora tätortsregionerna. |
I Dalälven Västerdalälven uppströms |
Vattenkraftverk samt vattenreglering eller vattenöverledning
för kraft-ändamål får inte heller utföras i följande
älvsträckor: |
I Klarälven sträckan mellan Höljes och Edebäck |
Första
och andra
stycket gäller inte vattenverksamhet som förorsakar endast obetydlig
miljöpåverkan. |
8 § En användning av mark och vatten
som kan påverka ett naturområde som har förtecknats enligt 7 kap. 27
§ första stycket 1 eller 2 och
som omfattar verksamheter eller åtgärder som kräver tillstånd enligt 7 kap. 28 a
§ får komma till stånd endast om sådant tillstånd har lämnats. Lag
(2001:437). 5 kap. Miljökvalitetsnormer och miljökvalitetsförvaltning |
3 § Myndigheter och kommuner skall
säkerställa att de miljökvalitetsnormer som meddelats enligt 1 §
uppfylls när de |
4 § Om det behövs för att en
miljökvalitetsnorm skall kunna uppfyllas, skall regeringen eller den eller
de myndigheter eller kommuner som regeringen bestämmer upprätta ett
förslag till åtgärdsprogram. |
5 § Ett åtgärdsprogram som avses i
4 § skall
fastställas av regeringen eller den myndighet eller kommun som regeringen
bestämmer. Om det behövs får regeringen bestämma att ett åtgärdsprogram
skall fastställas av flera myndigheter eller
kommuner. |
8 § Myndigheter och kommuner skall
inom sina ansvarsområden vidta de åtgärder som behövs enligt ett
åtgärdsprogram som fastställts enligt 5 §. Lag
(2003:890). |
9 § Regeringen skall, i samband med
att föreskrifter enligt 1 §
meddelas även besluta vilka som är skyldiga att kontrollera att en
miljökvalitetsnorm uppfylls. |
1 § En miljökonsekvensbeskrivning
skall ingå i en ansökan om tillstånd att anlägga, driva eller ändra
verksamheter enligt 9, 11 eller 12 kap.
eller enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av bestämmelser i
dessa kapitel. En sådan beskrivning skall finnas även vid
tillåtlighetsprövning enligt 17 kap. samt
i en ansökan om tillstånd enligt 7 kap. 28 a
§. |
2 § Om det behövs för att
miljöpåverkan skall kunna bedömas, får regeringen föreskriva att det skall
finnas en miljökonsekvensbeskrivning Miljökonsekvensbeskrivningar och miljökonsekvensbedömningar av verksamheter och åtgärder |
3 § Syftet med en
miljökonsekvensbeskrivning för en verksamhet eller åtgärd är att
identifiera och beskriva de direkta och indirekta effekter som den
planerade verksamheten eller åtgärden kan medföra dels på människor, djur,
växter, mark, vatten, luft, klimat, landskap och kulturmiljö, dels på
hushållningen med mark, vatten och den fysiska miljön i övrigt, dels på
annan hushållning med material, råvaror och energi. Vidare är syftet att
möjliggöra en samlad bedömning av dessa effekter på människors hälsa och
miljön. |
4 a § Regeringen får meddela
föreskrifter om att vissa slags verksamheter och åtgärder skall antas
medföra en betydande miljöpåverkan. Lag (2005:571). |
5 § Länsstyrelsen skall under
samrådet enligt 4 § verka
för att miljökonsekvensbeskrivningen får den inriktning och omfattning som
behövs för tillståndsprövningen. |
8 § När en
miljökonsekvensbeskrivning upprättats i ett mål eller ärende om
miljöfarlig verksamhet eller vattenverksamhet, skall detta kungöras
tillsammans med kungörelsen om ansökan enligt 19 kap. 4
§ och 22 kap. 3
§. Om en miljökonsekvensbeskrivning har upprättats i något annat mål
eller ärende som rör en verksamhet eller åtgärd som kan antas medföra en
betydande miljöpåverkan, skall detta kungöras. Har en ansökan gjorts skall
kungörelsen ske tillsammans med kungörelsen av ansökan. Därefter skall
ansökan och miljökonsekvensbeskrivningen hållas tillgängliga för
allmänheten, som skall beredas tillfälle att yttra sig över dessa innan
målet eller ärendet prövas. |
10 § En miljökonsekvensbeskrivning
för en verksamhet eller åtgärd samt förfarandet när
miljökonsekvensbeskrivningen tas fram skall bekostas av den som gjort en
ansökan som avses i 1 § eller i
annat fall är skyldig att upprätta miljökonsekvensbeskrivningen. Lag
(2005:571). Miljöbedömningar och miljökonsekvensbeskrivningar av planer och program |
14 § Den myndighet eller kommun
som upprättat en miljökonsekvensbeskrivning enligt 12 § skall
göra den och förslaget till plan eller program tillgängliga för berörda
kommuner och myndigheter samt allmänheten. Dessa skall ges skälig tid att
yttra sig. Lag
(2004:606). |
15 § Om en
miljökonsekvensbeskrivning enligt 12 § avser
en plan eller ett program vars genomförande kan antas medföra en betydande
miljöpåverkan i ett annat land, skall den myndighet som regeringen
bestämmer sända beskrivningen och förslaget till plan eller program till
den berörda staten. Sådan information skall också lämnas om en annan stat
som kan antas bli utsatt för en betydande miljöpåverkan begär
det. |
16 § Om en miljöbedömning krävs
enligt 11 §,
skall den miljökonsekvensbeskrivning som avses i 12 § samt
synpunkter från samråd enligt 14 och 15 §§
beaktas innan planen eller programmet antas eller läggs till grund för
reglering. |
17 § Regeringen får meddela
föreskrifter om hur samråd och information enligt 14-16 §§
skall ske. Lag
(2004:606). |
19 § Varje myndighet som skall
tillämpa denna balk skall se till att sådana planer enligt plan- och
bygglagen (1987:10) och
sådant planeringsunderlag som behövs för att belysa frågor om hushållning
med mark och vatten finns tillgängliga i målet eller ärendet. Myndigheten
skall också se till att sådana beslutade åtgärdsprogram och
förvaltningsplaner som avses i 5 kap. och
som har betydelse för prövningen finns tillgängliga i målet eller
ärendet. |
1 § Var och en som utnyttjar
allemansrätten eller annars vistas i naturen skall visa hänsyn och
varsamhet i sitt umgänge med den. |
8 § Beslut i frågor om bildande
eller ändring av naturreservat får inte strida mot detaljplan eller
områdesbestämmelser enligt plan- och bygglagen (1987:10). Mindre
avvikelser får dock göras, om syftet med planen eller bestämmelserna inte
motverkas. |
9 § Ett mark- eller vattenområde får
förklaras som kulturreservat i syfte att bevara värdefulla kulturpräglade
landskap. På ett sådant område skall bestämmelserna i 4-6 §§
tillämpas. Att det inom ett område finns en byggnad eller anläggning som
är skyddad som byggnadsminne, kyrkligt kulturminne eller fast fornlämning
enligt lagen (1988:950) om
kulturminnen m.m. hindrar inte att området förklaras som
kulturreservat. |
12 § Om det utöver förbud enligt
8 kap. 1
och 2 §§ eller
förbud och begränsningar enligt jakt- och fiskelagstiftningen behövs
särskilt skydd för en djur- eller växtart inom ett visst område, får
länsstyrelsen eller kommunen meddela föreskrifter som inskränker rätten
till jakt eller fiske eller allmänhetens eller markägarens rätt att
uppehålla sig inom området. |
15 § Regeringen eller den
myndighet som regeringen bestämmer får förordna att ett strandskyddsområde
som uppenbart saknar betydelse för att tillgodose strandskyddets syften
inte skall vara omfattat av strandskydd. |
17 § Förbuden i 16 §
gäller inte |
18 § Länsstyrelsen får meddela
dispens från bestämmelserna i 16 §, om
det finns särskilda skäl. Om dispens meddelas, skall länsstyrelsen
bestämma i vilken utsträckning mark får tas i anspråk som tomt eller
annars användas för det avsedda ändamålet. |
26 § Dispens enligt 7, 9-11, 18, 20 och 22 §§ från
förbud eller andra föreskrifter som meddelats med stöd av detta kapitel
får ges endast om det är förenligt med förbudets eller föreskriftens
syfte. |
28 a § Tillstånd krävs för att
bedriva verksamheter eller vidta åtgärder som på ett betydande sätt kan
påverka miljön i ett naturområde som har förtecknats enligt 27 §
första stycket 1 eller 2. |
28 b § Tillstånd enligt 28 a §
får lämnas endast om verksamheten eller åtgärden ensam eller tillsammans
med andra pågående eller planerade verksamheter eller åtgärder inte |
29 § Trots bestämmelserna i 28 b §
får tillstånd enligt 28 a §
lämnas, om |
29 a § Om ett tillstånd lämnas
efter regeringens tillåtelse enligt 29 §, är
den som ansökt om tillståndet skyldig att bekosta de kompensationsåtgärder
som anges i beslutet om tillstånd. |
29 b § Frågor om tillstånd
enligt 28 a §
prövas av länsstyrelsen i det län där det berörda området
finns. |
5 § Föreskrifter eller beslut i
enskilda fall enligt detta kapitel skall gälla omedelbart, även om de
överklagas. TREDJE AVDELNINGEN 9 kap. Miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd |
3 § Med olägenhet för människors
hälsa avses störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan
påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt
tillfällig. Allmänna bestämmelser om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd |
5 § För att skydda människors hälsa
eller miljön får regeringen, om det framstår som mer ändamålsenligt än
beslut i enskilda fall, också i andra fall än som avses i 4 § i fråga
om miljöfarlig verksamhet meddela föreskrifter om förbud, skyddsåtgärder,
begränsningar och andra försiktighetsmått. Sådana föreskrifter får också
meddelas för att uppfylla Sveriges internationella åtaganden. Om det finns
särskilda skäl, får regeringen bemyndiga en myndighet att meddela sådana
föreskrifter. |
10 § Anläggningar för
grundvattentäkter skall inrättas och användas på ett sådant sätt att
olägenheter för människors hälsa inte uppkommer. |
12 § Regeringen eller den
myndighet som regeringen bestämmer får även i andra fall än som avses i 10 och 11 §§
meddela de föreskrifter som behövs till skydd mot olägenheter för
människors hälsa. Regeringen får överlåta åt kommunen att meddela sådana
föreskrifter. |
13 § Kommunala föreskrifter som
meddelas till skydd mot olägenheter för människors hälsa får inte medföra
onödigt tvång för allmänheten eller annan obefogad inskränkning i den
enskildes frihet. |
14 § Kommunen skall utan dröjsmål
underrätta smittskyddsläkaren om iakttagelser som kan vara av betydelse
för smittskyddet för människor. Lag (2004:169). |
6 § Om flera verksamhetsutövare är
ansvariga enligt 2 §, skall
de svara solidariskt i den utsträckning inte annat följer av att ansvaret
är begränsat enligt 4 eller 5 §. En
verksamhetsutövare som visar att verksamhetsutövarens bidrag till
miljöskadan är så obetydligt att det inte ensamt motiverar något
avhjälpande skall dock ansvara endast för den del som motsvarar
bidraget. |
7 § Om flera fastighetsägare eller
tomträttshavare är ansvariga enligt 3 §, skall
de svara solidariskt i den utsträckning inte annat följer av att ansvaret
är begränsat enligt 4 eller 5
§. |
8 § Preskriptionslagen (1981:130) är
inte tillämplig på ansvar enligt 2-7 §§. Lag
(2007:660). Kostnadsansvar när åtgärder medför värdeökning eller annan nytta |
9 § Den som äger en fastighet där
avhjälpande åtgärder vidtas kan trots frihet från ansvar enligt 2 eller 3 §
förpliktas att i skälig utsträckning svara för kostnader som motsvaras av
den värdeökning på fastigheten som åtgärderna medför. Lag
(2007:660). |
10 § Ägaren till en fastighet,
byggnad eller anläggning kan trots frihet från ansvar enligt 2 eller 3 §
förpliktas att svara för utredningskostnader som rör fastigheten,
byggnaden eller anläggningen i den utsträckning det är skäligt med hänsyn
till den nytta ägaren kan antas få av utredningen, de personliga
ekonomiska förhållandena och omständigheterna i övrigt. Lag
(2007:660). |
14 § Tillsynsmyndigheten skall
pröva om de åtgärder som verksamhetsutövaren har redogjort för enligt 12 eller
13 § är
lämpliga och tillräckliga. Tillsynsmyndigheten skall sedan förelägga
verksamhetsutövaren att vidta de åtgärder för avhjälpande som behövs
enligt 5 §. Lag
(2007:660). |
16 § Länsstyrelsen får vid vite
förelägga den som enligt 2 eller 3 § eller
med stöd av 10 § är
skyldig att svara för utredningskostnader att ge in den utredning som
behövs för prövningen. I föreläggandet får länsstyrelsen besluta om
tillträde för avhjälpande enligt 28 kap. 5
§. Länsstyrelsen får också låta utföra nödvändig utredning på den
ansvariges bekostnad. Lag
(2007:660). |
20 § Om en miljöskada omfattas
av en ansvarsbegränsning enligt 9 kap.
sjölagen (1994:1009) skall
bestämmelserna i detta kapitel inte tillämpas i strid med den
ansvarsbegränsningen. Lag (2007:660). |
1 § I detta kapitel finns
bestämmelser om vattenverksamhet och vattenanläggningar. Bestämmelser om
vattenverksamhet och vattenanläggningar finns också i lagen (1998:812) med
särskilda bestämmelser om vattenverksamhet. |
3 § Med vattenanläggning avses en
sådan anläggning som har kommit till genom en vattenverksamhet,
tillsammans med manöveranordningar som hör till anläggningen. |
4 § Med vattenområde avses ett
område som täcks av vatten vid högsta förutsebara vattenstånd. |
9 § För vattenverksamhet krävs det
tillstånd enligt denna balk, om inte något annat följer av bestämmelserna
i detta kapitel. |
10 § Om det krävs tillstånd till
en vattenverksamhet, får arbeten av större omfattning i anslutning till
verksamheten inte påbörjas innan tillstånd har meddelats. |
12 § Tillstånd enligt denna balk
eller anmälan enligt 9 a §
behövs inte, om det är uppenbart att varken allmänna eller enskilda
intressen skadas genom vattenverksamhetens inverkan på
vattenförhållandena. |
14 § Regeringen får förbjuda
markavvattning som skulle kräva tillstånd enligt detta kapitel i områden
där det är särskilt angeläget att våtmarkerna
bevaras. |
17 § Den som äger en
vattenanläggning är skyldig att underhålla den så att det inte uppkommer
skada för allmänna eller enskilda intressen genom ändringar i
vattenförhållandena. Om vattenanläggningen med stöd av en särskild
rättighet utförts på någon annans mark och äganderätten till anläggningen
övergått till markägaren till följd av att rättigheten upphört, kvarstår
underhållsskyldigheten för den som var
rättighetshavare. |
19 § Tillstånd enligt denna balk
skall alltid lämnas till utrivning av en vattenanläggning i ytvatten, om
inte förordnande meddelas enligt 20
§. |
21 § Om en fastighet övergår
till en ny ägare och den tidigare ägaren är underhållsskyldig efter
övertagande enligt 20 § första
stycket, svarar den nya ägaren för de skyldigheter som följer av
övertagandet. |
5 § Har upphävts genom lag
(2005:571). |
7 § Med jordbruksmark avses i 8 och 9 §§ sådan
åkermark och betesmark som ingår i fastighet som är taxerad som
lantbruksenhet. Bestämmelserna i samma paragrafer skall dock inte
tillämpas på jordbruksmark |
9 § Regeringen eller den myndighet
som regeringen bestämmer får föreskriva att jordbruksmark får tas ur
jordbruksproduktion först efter anmälan till länsstyrelsen, om inte
åtgärden är av ringa betydelse för jordbruket på brukningsenheten eller
för natur- och kulturmiljön. |
12 § Regeringen får föreskriva
om sådan tillståndsplikt för verksamheter eller åtgärder som kan krävas
till följd av Sveriges medlemskap i Europeiska unionen. 13 kap. Genteknik |
3 § Med organism avses en
biologisk enhet som kan föröka sig eller föra över genetiskt
material. |
4 § Med genetiskt modifierad
organism avses en organism där det genetiska materialet har ändrats på ett
sätt som inte inträffar naturligt genom parning eller naturlig
rekombination. |
6 § Med avsiktlig utsättning avses
ett avsiktligt införande av genetiskt modifierade organismer i miljön utan
användning av sådana inneslutningsåtgärder som avses i 5 §. Lag
(2003:232). |
7 § Med uttrycket släppa ut på
marknaden avses att tillhandahålla eller göra en produkt tillgänglig för
någon annan. |
9 § Regeringen eller den myndighet
som regeringen bestämmer får meddela ytterligare föreskrifter om sådan
utredning som avses i 8
§. |
11 § Regeringen eller den
myndighet som regeringen bestämmer får meddela särskilda föreskrifter om
försiktighetsmått. |
13 § Ett tillstånd får lämnas
endast om verksamheten är etiskt
försvarbar. |
14 § Regeringen eller den
myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om vad som
krävs till skydd för människors hälsa och miljön för att få tillstånd
enligt 12
§. |
15 § Regeringen eller
tillståndsmyndigheten får meddela föreskrifter om undantag från
tillståndskravet enligt 12
§. |
2 § Med kemisk produkt avses ett
kemiskt ämne och beredningar av kemiska
ämnen. |
13 § Kemiska eller biologiska
bekämpningsmedel får inte importeras från länder som inte är medlemmar i
Europeiska unionen, släppas ut på marknaden eller användas utan att vara
godkända enligt 14 § av
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer. |
15 § Regeringen eller den
myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om godkännande
av kemiska eller biologiska bekämpningsmedel. Lag
(2000:119). |
16 § Om det finns särskilda
skäl, får regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer
föreskriva om undantag från kravet på tillstånd eller godkännande enligt
12-15 §§. Om
det finns synnerliga skäl, får regeringen eller myndigheten besluta om
dispens i det enskilda fallet. |
17 § Andra kemiska produkter
eller biotekniska organismer än sådana som har godkänts eller som omfattas
av undantag eller dispens enligt 13-16 §§ för
att släppas ut på marknaden och användas som kemiska eller biologiska
bekämpningsmedel, får användas för bekämpning endast om det är uppenbart
att användningen inte medför risker för människors hälsa eller
miljön. |
20 § Den myndighet som
regeringen bestämmer får, om inte annat följer av andra stycket, medge
dispens från 19 § första
stycket, om kravet enligt 6 §
skogsvårdslagen (1979:429) i
fråga om återväxt av skog inte rimligen kan tillgodoses genom röjning med
mekaniska metoder. Vid bedömningen skall hänsyn tas till skogsmarkens läge
och beskaffenhet, skogsbeståndets sammansättning, spridningens inverkan på
livsbetingelserna för växt- och djurlivet och andra allmänna
intressen. |
22 § Har upphävts genom lag
(2001:1079). |
3 § Med hantering av avfall avses
en verksamhet eller åtgärd som utgörs av insamling, transport, återvinning
och bortskaffande av avfall. |
5 § Med fastighetsinnehavare avses
i detta kapitel den som äger fastigheten eller den som enligt 1 kap. 5 §
fastighets- taxeringslagen (1979:1152) skall
anses som fastighetsägare. |
5 a § Den som innehar avfall
skall se till att avfallet hanteras på ett hälso- och miljömässigt
godtagbart sätt. |
7 § För att främja en minskad
uppkomst av avfall eller en hälso- och miljömässigt godtagbar hantering av
avfall får regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer meddela
föreskrifter om skyldigheter för producenterna att |
11 § För varje kommun skall det
finnas en renhållningsordning som skall innehålla de föreskrifter om
hantering av avfall som gäller för kommunen och en avfallsplan. I
renhållningsordningen skall sådana förutsättningar anges som avses i 8 § tredje
stycket. Avfallsplanen skall innehålla uppgifter om avfall inom
kommunen och om kommunens åtgärder för att minska avfallets mängd och
farlighet. |
12 § Om renhållningsordningar
med stöd av regeringens bemyndigande skall beslutas av kommunerna, skall
de antas av
kommunfullmäktige. |
15 § Bestämmelserna i 13 och 14 §§
gäller även förslag till ändring i en
renhållningsordning. |
27 § Om det behövs av hälso-
eller miljöskäl, får regeringen eller den myndighet som regeringen
bestämmer meddela föreskrifter om att de som yrkesmässigt samlar in eller
för någon annans räkning yrkesmässigt ombesörjer bortskaffande eller
återvinning av avfall skall vara anmälda hos den myndighet som regeringen
föreskriver. Detta gäller inte den som omfattas av tillstånds- eller
anmälningsplikt enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 25 §
eller annars enligt denna balk. Bemyndigande att meddela föreskrifter om avfall med anledning av Sveriges medlemskap i Europeiska unionen |
30 § Ingen får skräpa ned
utomhus på en plats som allmänheten har tillträde eller insyn
till. |
32 § Vad som sägs i 31 § första
stycket gäller inte sådana utsläpp av skadliga ämnen från fartyg som
regleras genom lagen (1980:424) om
åtgärder mot förorening från
fartyg. |
34 § Tillstånd till en
verksamhet som omfattar deponering av avfall får meddelas endast om
verksamhetsutövaren för fullgörandet av de skyldigheter som gäller för
deponeringsverksamheten ställer säkerhet enligt 16 kap. 3
§ eller vidtar någon annan lämplig åtgärd för sådant säkerställande.
Lag (2007:660). |
8 § Om två eller flera som
bedriver eller avser att bedriva verksamhet kommer överens om att vidta
åtgärder för att förebygga eller motverka olägenheter för människors hälsa
och miljön, får villkor som avses i 2 § andra
stycket omfatta två eller flera verksamheter. Som förutsättning för
detta gäller att möjligheterna att uppfylla miljökvalitetsnormer enligt 5 kap. ökar
eller att fördelar från hälso- och miljösynpunkt uppnås på något annat
sätt. |
10 § Om en vattenverksamhet har
bedrivits utan tillstånd, är verksamhetsutövaren bevisskyldig i fråga om
de förhållanden som rådde i vattnet innan verksamheten sattes i
gång. |
12 § Överklagbara domar eller
beslut får överklagas av |
1 § Regeringen skall pröva
tillåtligheten av nya verksamheter av följande slag: |
2 § Om det finns särskilda skäl,
får regeringen i ett visst fall avstå från att pröva en verksamhet som
sägs i 1
§. |
4 § I samband med prövningen av en
verksamhet enligt 1 eller 3 § får
regeringen förbehålla sig prövningen av tillåtligheten av en annan
verksamhet, om ansökan avser tillstånd till båda verksamheterna och dessa
hänger samman med varandra eller om det är fråga om jämkning eller
företräde mellan verksamheterna enligt 16 kap. 11
§. För ett sådant förbehåll gäller 3 § tredje
stycket. |
5 § En myndighet eller kommun som
inom sitt verksamhetsområde får kännedom om en verksamhet som avses i 3 § skall
underrätta regeringen om verksamheten. |
2 § Regeringens prövning av frågor
som avses i 17 kap. 1
§ sker efter överlämnande, om tillståndsplikt gäller för
verksamheten. 19 kap. Förvaltningsmyndigheternas och kommunernas prövning |
2 § Om en förvaltningsmyndighet
eller kommun finner att en verksamhet eller åtgärd endast kan tillåtas
enligt 2 kap. 9 §
första stycket eller 10 § eller
enligt 7 kap. 29
§, skall förvaltningsmyndigheten eller kommunen med eget yttrande
överlämna frågan till regeringens avgörande. Detsamma gäller om regeringen
skall pröva tillåtligheten enligt 17 kap. 1
§ eller om regeringen har förbehållit sig prövningen av tillåtligheten
enligt 17 kap. 3
§. |
3 § Vad som sägs i 21 kap. 3
§ om handläggningen vid miljödomstol gäller även för en länsstyrelse
som handlägger ett tillståndsärende eller handlägger ett anmälningsärende
enligt 11 kap. 9
a § första stycket, om ärendet annars skulle ha prövats av en kommun.
Lag (2005:571). |
1 § De tingsrätter som regeringen
bestämmer skall vara regionala miljödomstolar. |
3 § Vad som är föreskrivet om
tvistemål i allmän domstol tillämpas även på miljödomstolar och
Miljööverdomstolen samt vid Högsta domstolens prövning av mål som avses i
denna balk, om inte annat följer av balken eller annan lag. Vid
handläggningen av ärenden tillämpas lagen (1996:242) om
domstolsärenden. |
5 § Miljödomstolen är, om inte
annat följer av denna balk, domför med ordföranden och ett miljöråd vid
handläggning som inte sker vid huvudförhandling. Detsamma gäller vid
huvudförhandling i fall som avses i 1 kap. 3 a § andra och tredje stycket
rättegångsbalken.
Avgörs sådana mål i sak utan huvudförhandling skall dock den
sammansättning som anges i 4 § gälla,
om inte rätten finner att det är tillräckligt med ordföranden och ett
miljöråd och parterna samtycker till det eller målet är av enkel
beskaffenhet. |
6 § Regeringen eller den myndighet
som regeringen bestämmer utser ordförande, utnämner eller anställer
miljöråd samt förordnar sakkunniga ledamöter i miljödomstol. |
8 § Mål om utövande av miljöfarlig
verksamhet, vattenverksamhet, vattenanläggningar och ersättning vid
vattenverksamhet samt utdömande av vite efter särskild ansökan av
myndighet prövas av den miljödomstol inom vars område verksamheten i
huvudsak bedrivs, har bedrivits eller skall
bedrivas. |
1 § Ansökningsmål är mål |
2 § Talan i mål som inte enligt 1 § är
ansökningsmål väcks genom ansökan om stämning, om inte annat är särskilt
föreskrivet. Beträffande vissa stämningsmål finns föreskrifter i 7 kap. lagen
(1998:812)
med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet. Att vissa mål handläggs
enligt förvaltningsprocesslagen (1971:291)
framgår av 20 kap. 3 § andra stycket. Lag (2002:175). |
3 § Även i annat fall än som avses
i 14 kap. 1-7 §§ rättegångsbalken
får mål eller ärende enligt denna balk handläggas i en och samma
rättegång, om de har samma sökande och avser samma verksamhet eller
verksamheter som har samband med varandra. Om en miljödomstol prövar ett
sådant mål eller ärende, får en ansökan i ett annat sådant ärende göras
hos domstolen, även om ärendet annars skulle ha prövats av en
förvaltningsmyndighet eller kommun. Om ett ärende som prövats av en
förvaltningsmyndighet eller kommun handläggs gemensamt med ansökningsmål,
gäller inte vad som sägs i 20 kap. 3 § andra stycket om tillämpningen av
bestämmelserna i förvaltningsprocesslagen (1971:291). |
7 § Om miljödomstolen finner att
en verksamhet eller åtgärd endast kan tillåtas enligt 2 kap. 9 §
första stycket eller 10 § eller
enligt 7 kap. 29
§, skall miljödomstolen med eget yttrande överlämna frågan till
regeringens avgörande. Detsamma gäller om regeringen skall pröva
tillåtligheten enligt 17 kap. 1
§ eller om regeringen har förbehållit sig prövningen av tillåtligheten
enligt 17 kap. 3
§. 22 kap. Förfarandet vid miljödomstolarna i ansökningsmål |
2 a § I fråga om miljöfarlig
verksamhet är den som erhållit tillstånd, dispens eller godkännande vid
prövning av frågor som avses i 24 kap. 3,
5 och 8 §§
skyldig att tillhandahålla den utredning om verksamheten och övriga
förhållanden som behövs för prövningen. Miljödomstolen får förelägga denne
att tillhandahålla den utredning som behövs. Föreläggandet får förenas med
vite. Lag (2002:175). |
6 § Naturvårdsverket,
Kammarkollegiet, Statens räddningsverk och länsstyrelsen skall, när det
behövs, föra talan i målet för att tillvarata miljöintressen och andra
allmänna intressen. |
21 § Miljödomstolens dom skall
grundas på vad som har förekommit vid syn och annan förhandling inför
domstolen och på vad handlingarna innehåller. |
23 § Om det behövs för
tillämpningen av 6 kap. 18 §
tredje stycket expropriationslagen (1972:719), skall
miljödomstolen uppskatta det värde som en berörd fastighet har utan
särskild rättighet som minskar fastighetens
värde. |
1 § /Träder i kraft I:2008-11-01/
Miljödomstolens domar eller beslut får, om inte annat är föreskrivet,
överklagas hos Miljööverdomstolen. För överklagande gäller de tidsfrister
som anges i 50 kap. 1 och 2 §§ samt 52 kap. 1 § rättegångsbalken
även i till miljödomstolen överklagade mål. Vid överklagande till Miljööverdomstolen av en dom eller ett beslut av en miljödomstol krävs prövningstillstånd. Miljödomstolens dom eller beslut skall innehålla uppgift om detta och om de grunder på vilka tillstånd kan meddelas. Lag (2005:687) |
2 § /Träder i kraft I:2008-11-01/
Vid prövningen av om prövningstillstånd skall meddelas tillämpas 34 a § andra
stycket förvaltningsprocesslagen (1971:291), om
det gäller ett avgörande som har meddelats i ett mål som överklagats till
miljödomstolen eller i ett mål som avser utdömande av vite efter särskild
ansökan av myndighet. I annat fall tillämpas 49 kap. 14 § och 14 a §
första och andra styckena rättegångsbalken. |
3 § Miljödomstolens beslut i
frågor som avses i 22 kap. 14
§ samt i 7 kap. 21
§ lagen (1998:812) med
särskilda bestämmelser om vattenverksamhet får överklagas särskilt. Beslut
i fråga som avses i 7 kap. 12 §
andra stycket lagen (1998:812) med
särskilda bestämmelser om vattenverksamhet får överklagas endast i samband
med överklagande av dom eller slutligt beslut i ansökningsmålet. |
7 § I fråga om rättegången i
Miljööverdomstolen gäller i ansökningsmål i övrigt 21 kap. 7
§, 22 kap.
12, 21, 23-28 §§
denna balk samt 7 kap. 5
och 7 §§
lagen (1998:812) med
särskilda bestämmelser om vattenverksamhet. Miljööverdomstolen får
förordna att tillståndet till en verksamhet som meddelats av
miljödomstolen får tas i anspråk trots att domen inte vunnit laga kraft.
För sådant förordnande gäller 22 kap. 28
§ första stycket. |
8 § Miljööverdomstolens domar och
beslut i mål som i första instans har prövats av en kommun eller en
förvalningsmyndighet får inte
överklagas. |
1 § Om en dom eller ett beslut som
har meddelats i ett ansökningsmål enligt 21 kap. 1 §
första stycket denna balk eller 7 kap. 1 §
lagen (1998:812) med
särskilda bestämmelser om vattenverksamhet avser tillstånd till en
verksamhet enligt balken och domen eller beslutet har vunnit laga kraft,
gäller tillståndet mot alla, såvitt avser frågor som har prövats i domen
eller beslutet. Detsamma gäller beslut om tillstånd till miljöfarlig
verksamhet som har meddelats av en länsstyrelse eller kommun med stöd av
9 kap. 8 §
samt beslut om tillstånd till markavvattning som har meddelats av
länsstyrelse enligt 11 kap.
Avser tillståndet utförandet av en vattenanläggning, innefattar det rätt
att bibehålla anläggningen. Till följd av detta kapitel, 7 kap. 20
och 22 §§, 9 kap. 5 §,
10 kap. 17
§ denna balk eller 2 kap. 10
§ samt 7 kap.
13-17 §§
lagen med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet, kan dock ett
tillstånd begränsas eller förenas med ändrade eller nya villkor, eller
återkallas och fortsatt verksamhet förbjudas. Ett sådant ingripande kan
också ske genom förelägganden eller förbud enligt 10 kap. 14
§ eller 26 kap. 9 §
fjärde stycket. |
4 § I samband med ett beslut om
återkallelse enligt 3 § andra
stycket som avser en vattenanläggning skall miljödomstolen ålägga den
som är ansvarig för underhållet av anläggningen att riva ut den och att
vidta de åtgärder som behövs för att förebygga eller minska skador genom
utrivningen. |
6 § Har villkor fastställts för
två eller flera miljöfarliga verksamheter enligt 16 kap. 8
§ och återkallas tillståndet eller omprövas villkoren för en av
verksamheterna, får villkoren för de övriga verksamheterna
omprövas. |
7 § Ansökan om prövning som avses
i 3-6 §§ får
göras hos miljödomstol av Naturvårdsverket, Kammarkollegiet och
länsstyrelsen. Skall frågan prövas av någon annan myndighet än domstol
eller av kommun, får den tas upp utan någon särskild framställning. Frågor
om omprövning enligt 5 §
andra och tredje
styckena får tas upp utan särskild ansökan. |
9 § Ytterligare bestämmelser om
omprövning av vattenverksamhet finns i 7 kap.
13-16
§§ lagen (1998:812) med
särskilda bestämmelser om
vattenverksamhet. |
11 § Bestämmelser om ändrade
förhållanden i samfälligheter finns i 7 kap. 17
och 18
§§ lagen (1998:812) med
särskilda bestämmelser om vattenverksamhet. |
14 § Framställan som avses i 13 §
skall vara skriftlig och ges in till miljö-domstolen i tre exemplar. Ett
exemplar skall delges tillståndshavaren. |
15 § En verksamhet som omfattas
av tillståndsplikt enligt lagen (2004:1199) om
handel med utsläppsrätter får släppa ut koldioxid enligt vad som följer av
de tillstånd till utsläpp som meddelats med stöd av den lagen utan hinder
av att det med stöd av miljöbalken
eller äldre miljölagstiftning har beslutats villkor om begränsning av
koldioxidutsläpp eller villkor som genom att reglera använd mängd fossilt
bränsle syftar till en begränsning av koldioxidutsläpp. Lag
(2005:571). 25 kap. Rättegångskostnader och liknande kostnader |
1 § I mål om utövande av
miljöfarlig verksamhet gäller inte rättegångsbalken
i fråga om rättegångskostnader. |
2 § I ansökningsmål om
vattenverksamhet, utom sådana som anges i andra
stycket, och i mål som avses i 21 kap. 1 §
andra stycket, skall sökanden svara för sina egna och motparternas
kostnader vid miljödomstolen. I mål som innefattar bildande av
samfällighet för markavvattning, bevattning eller vattenreglering svarar
sökanden inte för kostnader i länsstyrelsen eller miljödomstolen som
uppkommit för deltagare i samfälligheten. Organisation som avses i 16 kap. 13
§ har inte rätt att erhålla ersättning för eller skyldighet att betala
rättegångskostnader. |
3 § I mål som gäller återkallelse,
förbud mot fortsatt verksamhet eller omprövning enligt 24 kap. 3-6 §§
eller 7
kap. 15 § lagen (1998:812) med
särskilda bestämmelser om vattenverksamhet skall Naturvårdsverket,
Kammarkollegiet, länsstyrelsen och tillståndshavaren svara för sina
kostnader vid miljödomstolen. I mål enligt 24 kap. 5
§ som avser omprövning för att tillgodose allmänna intressen skall den
myndighet som ansökte om omprövning dessutom svara för kostnader vid
miljödomstolen som uppkommer för andra motparter än tillståndshavaren.
Detta gäller dock inte omprövning enligt 24 kap. 5
§ första stycket 11. Gäller ett mål enligt 24 kap. 5
§ första stycket 10 omprövning för att förbättra en anläggnings
säkerhet skall dock tillståndshavaren i stället för Naturvårdsverket,
Kammarkollegiet och länsstyrelsen svara för senast nämnda
kostnader. |
4 § I mål som gäller omprövning på
grund av ändrade förhållanden i samfälligheter enligt 7 kap. 17
§ lagen (1998:812) med
särskilda bestämmelser om vattenverksamhet i fråga om kretsen av deltagare
eller kostnadsfördelningen eller enligt 7 kap. 18 § samma lag skall varje
part svara för sina kostnader. |
6 § Ogillas i mål enligt 31 kap. 13
§ talan som har väckts av fastighetsägaren eller innehavare av
särskild rätt till fastigheten angående ersättning eller inlösen men har
den som väckt talan haft skälig anledning att få sin talan prövad av
miljödomstolen, kan miljödomstolen förordna att motparten skall ersätta
fastighetsägaren eller innehavaren av särskild rätt för
rättegångskostnader eller att vardera parten skall svara för sina
kostnader vid miljödomstolen. |
7 § I mål om vattenverksamhet får
sökanden förpliktas att betala ersättning för motparters
rättegångskostnader även om deras talan inte har blivit prövad slutligt
vid domstolen. Ersättning skall även innefatta ränta enligt 6 §
räntelagen (1975:635) från
dagen för beslutet till dess betalning
sker. |
8 § I ansökningsmål är sökanden
skyldig att ersätta miljödomstolens kostnader för |
9 § I fråga om rättegångskostnader
i mål som avses i 32 kap. 11 § och i mål enligt 31 kap. 10 § gäller
bestämmelserna om kostnader i expropriationsmål. Om ett yrkande om inlösen
ogillas, gäller dock bestämmelserna om rättegångskostnader i rättegångsbalken. |
10 § Om tillstånd meddelas till
en markavvattning i mål som avses i 7 kap. 19
§ lagen (1998:812) med
särskilda bestämmelser om vattenverksamhet, skall sökandens kostnader
fördelas mellan deltagarna i markavvattningen efter vad som är skäligt.
Meddelas inte tillstånd till markavvattningen, skall sökanden betala de
kostnader som har uppkommit, om inte särskilda omständigheter föranleder
att betalningsskyldigheten fördelas mellan samtliga sakägare eller vissa
av dem. Om tillstånd inte meddelas till en markavvattning i ett mål som
enligt 7 kap. 20
§ nämnda lag har inletts på grund av ett beslut vid en
fastighetsreglering, skall kostnaderna anses som förrättningskostnader vid
fastighetsregleringen. |
11 § I ärenden hos regeringen om
ianspråktagande av strömfall enligt 2 kap. 9 §
lagen (1998:812) med
särskilda bestämmelser om vattenverksamhet skall sökanden svara för
samtliga kostnader. FEMTE AVDELNINGEN 26 kap. Tillsyn |
1 § Tillsynen skall säkerställa
syftet med denna balk och föreskrifter som har meddelats med stöd av
balken. |
2 § Tillsynsmyndigheten skall
anmäla överträdelser av bestämmelser i balken eller i föreskrifter som har
meddelats med stöd av balken till polis- eller åklagarmyndigheten, om det
finns misstanke om brott. |
4 § Har en kommun gjort
framställning om överlåtelse av tillsynen enligt 3 § och
finner den tillsynsmyndighet som avses där att tillsynen inte bör
överlåtas i enlighet med framställningen, skall tillsynsmyndigheten med
eget yttrande överlämna ärendet till regeringen för avgörande, om kommunen
begär det. |
5 § Regeringen får förordna att
tillsynsbestämmelserna skall gälla även i fråga om tillsyn över
efterlevnaden av EG:s förordningar inom denna balks
tillämpningsområde. |
7 § En kommun får träffa avtal med
en annan kommun om att tillsynsuppgifter som kommunen har enligt denna
balk skall skötas helt eller delvis av den andra kommunen. Kommunen får
dock inte överlåta befogenheten att meddela beslut i
ärendet. |
8 § Den tillsynsmyndighet som har
ansvar för tillsynen kan uppdra åt någon som inte är anställd vid en
tillsynsmyndighet att utföra i tillståndsbeslut föreskriven besiktning av
en anläggning. |
9 § En tillsynsmyndighet får
meddela de förelägganden och förbud som behövs i ett enskilt fall för att
denna balk samt föreskrifter, domar och andra beslut som har meddelats med
stöd av balken skall efterlevas. |
10 § Om tillståndet till en
vattenverksamhet har förfallit enligt 24 kap. 2
§, får tillsynsmyndigheten förelägga tillståndshavaren att riva ut en
med stöd av tillståndet uppförd anläggning som kan skada allmänna eller
enskilda intressen. |
12 § Har tidigare ägare av en
fastighet eller tidigare tomträttshavare i denna egenskap kunnat
föreläggas att avhjälpa skada eller olägenhet som uppstått vid deras
användning av en fastighet eller en byggnad, anläggning eller anordning på
annans mark enligt 7, 8, 11 eller 12 kap., får
en tillsynsmyndighet ge ett sådant föreläggande mot en ny ägare eller
tomträttshavare, om det är
skäligt. |
14 § Beslut om förelägganden
eller förbud får förenas med vite. Underrättelse till inskrivningsmyndigheten och dess rättsverkningar |
17 § Har tillsynsmyndigheten
meddelat ett föreläggande eller ett förbud enligt 9-13 §§ och blir det
inte åtlytt, skall kronofogdemyndigheten efter ansökan av
tillsynsmyndigheten verkställa dess beslut. Därvid får beslutet
verkställas enligt utsökningsbalken. |
18 § I stället för att begära
verkställighet enligt 17 § får
tillsynsmyndigheten besluta att rättelse skall vidtas på den felandes
bekostnad. |
20 § Om en miljöfarlig
verksamhet omfattas av tillståndsplikt enligt vad som föreskrivs med stöd
av 9 kap. 6 §
första stycket skall den som utövar verksamheten varje år lämna en
miljörapport till den tillsynsmyndighet som utövar tillsynen över
verksamheten. Detta gäller också den som förelagts att ansöka om tillstånd
enligt 9 kap. 6 §
andra stycket. I miljörapporten skall redovisas de åtgärder som har
vidtagits för att uppfylla villkoren i ett tillståndsbeslut och resultaten
av dessa åtgärder. |
25 § Den som har fått dispens
från en föreskrift för områden eller naturföremål som omfattas av
förordnande enligt 7 och 8 kap. eller
11 kap. 14
§ är skyldig att efter begäran visa upp beslutet för en naturvårdsvakt
eller en polis vid vistelse inom det område där dispensen gäller. |
26 § En tillsynsmyndighet får
bestämma att dess beslut skall gälla omedelbart även om det
överklagas. |
3 § Alla som är skyldiga att
betala avgift enligt en föreskrift som har meddelats med stöd av 1 § första
stycket eller som är skyldiga att ersätta kostnader enligt 2 § första
stycket eller 26 kap. 22
§ andra stycket skall lämna de uppgifter som behövs för att avgiftens
eller ersättningens storlek skall kunna bestämmas. Uppgifterna skall
lämnas till den myndighet som regeringen bestämmer och i den omfattning
regeringen eller efter regeringens bemyndigande, myndigheten
föreskriver. |
5 § En avgift som avses i 4 § första
stycket skall vara årlig eller på annat sätt periodisk. Om avgiften
avser insamling, transport och bortskaffande vid enstaka tillfällen, får
kommunen besluta att avgiften skall betalas särskilt för varje tillfälle i
fråga. |
6 § Avgift enligt 4 § första
stycket skall betalas enligt den taxa som kommunfullmäktige
antar. |
8 § Bestämmelser om bygdeavgift
och fiskeavgift finns i 6 kap. lagen
(1998:812)
med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet. 28 kap. Tillträde m.m. |
2 § Om någon enligt 7 kap. 7 §
fjärde stycket eller 16 kap. 9
§ är skyldig att utföra undersökningar, kompensationsåtgärder eller
andra åtgärder på annans fastighet, byggnad eller annan anläggning, får
länsstyrelsen besluta att tillträde skall lämnas under viss
tid. |
6 § Åtgärder enligt 1-5 §§ skall
utföras så att minsta skada och intrång orsakas. |
7 § Om en mätapparat eller
liknande utrustning behöver sättas ut vid undersökningar enligt 1-5 §§ får
förbud vid vite meddelas att rubba eller skada utrustningen. Detsamma
gäller om utrustning för pumpning eller liknande behöver sättas
ut. |
8 § Polismyndigheten skall lämna
den hjälp som behövs för tillträde och åtgärder enligt 1-5
§§. |
2 a § För förseelse mot
områdesskydd döms till böter den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter
mot en föreskrift eller bestämmelse som med stöd av 7 kap. har
meddelats eller i det enskilda fallet beslutats för skyddet av en
nationalpark, ett naturreservat, ett kulturreservat, ett
biotopskyddsområde, ett djur- och växtskyddsområde, ett strandskyddsområde
eller ett vattenskyddsområde. Detsamma skall gälla den som med uppsåt
eller av oaktsamhet bryter mot ett interimistiskt förbud enligt 7 kap. 24
§. |
4 § För otillåten miljöverksamhet
döms till böter eller fängelse i högst två år den som med uppsåt eller av
oaktsamhet |
7 § Den som med uppsåt eller av
oaktsamhet skräpar ned utomhus på en plats som allmänheten har tillträde
eller insyn till döms för nedskräpning till böter eller fängelse i högst
ett år. |
11 § Om en gärning som avses i
2, 2 a, 2 b, 3 eller 3 a §, 4 § första stycket 2, 5 § 1 eller 7, 8 eller 9
§ är att anse som ringa, döms inte till ansvar. En gärning är att anse som
ringa om den framstår som obetydlig med hänsyn till det intresse som är
avsett att skyddas genom straffbestämmelsen. |
12 § Djur, växter, produkter som
utvunnits av djur eller växter, utbrutet material vid täktverksamhet,
kemiska produkter, biotekniska organismer eller varor innehållande kemiska
produkter eller genetiskt modifierade organismer eller produkter som
innehåller eller består av genetiskt modifierade organismer, vilka har
varit föremål för brott enligt 1, 2, 2 b, 3, 4, 5, 6 eller 8 § får
förklaras förverkade, om det inte är uppenbart oskäligt. Detsamma gäller
värdet av egendomen eller utbytet av ett sådant
brott. |
13 § Den som begått brott enligt
8 § första stycket 10 döms vid svensk domstol, även om 2 kap. 2
eller 3
§ brottsbalken
inte är tillämplig. Har brottet förövats i Sveriges ekonomiska zon, får
åtal väckas vid den tingsrätt vars domkrets är närmast den plats där
brottet förövades. Lag
(2006:1014). |
14 § Om någon som ådragit sig
ansvar enligt 1 §,
frivilligt har avvärjt en sådan fara eller verkan som anges där innan en
avsevärd olägenhet har uppkommit, får dömas till lindrigare straff än vad
som är föreskrivet för gärningen. Lag (2006:1014). 30 kap. Miljösanktionsavgifter |
3 § Tillsynsmyndigheten beslutar
om miljösanktionsavgift. |
4 § Ett beslut om att ta ut en
miljösanktionsavgift skall delges den avgiftsskyldige. Lag
(2006:1014). |
5 § En miljösanktionsavgift skall
betalas inom trettio dagar efter det att beslutet om att ta ut avgiften
har delgetts enligt 4 §, om
tillsynsmyndigheten i beslutet inte har bestämt en senare
tidpunkt. |
6 § Miljösanktionsavgift får inte
beslutas, om den som anspråket riktas mot inte inom fem år från det att
förutsättningarna enligt 1 § att
besluta om avgift har inträffat har getts tillfälle att yttra sig. |
7 § Den som enligt ett beslut av
en tillsynsmyndighet skall betala en miljösanktionsavgift får överklaga
beslutet till miljödomstol. |
8 § En beslutad
miljösanktionsavgift faller bort, om beslutet om avgiften inte har
verkställts inom tio år från det att beslutet har vunnit laga
kraft. |
9 § Miljösanktionsavgift skall
återbetalas, om betalningsansvaret har upphävts genom beslut som har
vunnit laga kraft. |
2 § Bestämmelserna i
expropriationslagen (1972:719) skall
gälla vid ersättning och inlösen enligt detta kapitel, om inte balken
innehåller avvikande
bestämmelser. |
3 § Vad som i detta kapitel sägs
om fastighet skall även gälla särskild rätt till fastighet. Ersättning och inlösen på grund av vissa föreskrifter, förelägganden och förbud |
4 § Fastighetsägaren har rätt till
ersättning på grund av beslut som innebär att mark tas i anspråk eller att
pågående markanvändning inom berörd del av en fastighet avsevärt
försvåras, om beslutet gäller |
5 § Innebär ett beslut som avses i
4 § första
stycket 1-5
att det krävs tillstånd för en viss verksamhet eller åtgärd betalas
ersättning endast om tillstånd vägrats eller förenats med särskilda
villkor. |
6 § Ersättning som avses i 4 § skall
minskas med ett belopp som motsvarar vad fastighetsägaren är skyldig att
tåla utan ersättning. |
7 § Ersättning enligt 4 §
betalas av staten. Har föreskrifter, förelägganden eller förbud som avses
i 4 §
beslutats av en kommun, skall ersättningen i stället betalas av
kommunen. |
8 § Om det i ett fall som avses i
4 § första
stycket uppstår synnerliga olägenheter vid pågående användning av
fastigheten, har fastighetsägaren rätt att få fastigheten inlöst i stället
för att få ersättning enligt 4 §. Beror
olägenheten på ett förbud att vidta viss åtgärd utan tillstånd skall 5 § första
stycket tillämpas. |
9 § Vid tillämpningen av 4 och 8 §§ skall
beaktas även andra beslut enligt 7 kap. 3,
5, 6, 9 eller 22 §,
förbud enligt 7 kap. 11 §
andra stycket, förelägganden och förbud enligt 12 kap. 6 § fjärde
stycket, beslut enligt 18 §
skogsvårdslagen (1979:429) samt
beslut som avses i 14 kap. 8 §
första stycket plan- och bygglagen (1987:10). Detta
gäller under förutsättning att besluten har meddelats inom tio år före det
senaste beslutet. Dessutom skall beaktas sådan inverkan av hänsynstaganden
enligt 30
§ skogsvårdslagen
som i särskilda fall har inträtt inom samma tid. |
14 § När föreskrifter skall
meddelas enligt 7 kap. 5,
6, 9 eller 22 §, får
den ersättningsskyldige vid miljödomstolen väcka talan mot en sakägare för
att fastställa de villkor som skall gälla för ersättning eller inlösen, om
föreskrifterna meddelas. Meddelas inte föreskrifter med det innehåll som
förutsatts vid miljödomstolen inom ett år från det att målet har avgjorts
genom en dom som har vunnit laga kraft, skall domen inte längre vara
bindande för parterna. |
16 § Den som med stöd av
tillstånd enligt 11 kap.
genom inlösen eller på annat sätt tar i anspråk annans egendom eller
vidtar en åtgärd som skadar annans egendom skall betala ersättning för vad
som avstås eller skadas, om annat inte är särskilt föreskrivet. Ersättning
skall betalas även för skada till följd av förbud mot fiske enligt 28 kap.
13 §. |
18 § Om en verksamhet för vilken
tillstånd har lämnats enligt 11 kap.
medför skada på en fastighet som tillhör den som har fått tillståndet,
skall ersättning för skadan bestämmas. Detta gäller dock inte, om
medgivanden har lämnats av samtliga borgenärer som har panträtt i
fastigheten. Om fastigheten är intecknad gemensamt med annan fastighet,
krävs det dessutom att fastighetsägare och fordringshavare lämnar de
medgivanden som föreskrivs för relaxation i 22 kap. 11
§ jordabalken.
Medgivande fordras dock inte av den för vars rätt domstolens avgörande är
väsentligen utan betydelse. |
19 § Den som har fått tillstånd
till utrivning av en vattenanläggning eller har ålagts eller medgetts
enligt 24 kap. 4
§ att riva ut en vattenanläggning skall betala skälig ersättning för
skador på annans egendom som orsakas av bestående ändring i
vattenförhållandena. Skyldighet att betala ersättning för en sådan förlust
av förmån som orsakas av utrivningen finns endast om förmånen har
tillförsäkrats i tillståndsdomen eller i avtal som träffats i samband med
vattenanläggningens tillkomst. Ersättning lämnas i sådant fall endast för
kostnader orsakade av förlusten av förmånen. |
20 § Ersättning för en förlust
eller en inskränkning lämnas, om omprövning enligt 24 kap. 5
§ eller enligt 7 kap. 13
eller 14
§ lagen (1998:812) med
särskilda bestämmelser om vattenverksamhet medför förlust av vatten eller
fallhöjd eller inskränkning i rätten att reglera vattnets avrinning för
den som har tillstånd till den vattenverksamhet som avses med omprövningen
och om annat inte följer av 22 §.
Ersättning lämnas inte till den del förlusten eller inskränkningen är att
räkna som förbättring av en vattenanläggnings
säkerhet. |
21 § Ersättning enligt 20 § första
stycket betalas av den som har begärt omprövningen eller, om
omprövning enligt 7 kap. 14
§ lagen (1998:812) med
särskilda bestämmelser om vattenverksamhet omfattar tillstånden till
konkurrerande vattentäkter, av vardera
tillståndshavaren. Begränsning i ersättningsrätten vid omprövning av viss vattenverksamhet |
23 § Rätten till ersättning är
begränsad på samma sätt som gäller enligt 22 § om
den som har tillstånd enligt denna balk till en vattenverksamhet orsakas
förlust av vatten eller fallhöjd eller inskränkning i rätten att reglera
vattnets avrinning till följd av att tillstånd lämnas till en
vattenverksamhet som skall tillgodose det allmänna fiskeintresset, allmän
farled eller allmän hamn, hälsovården eller den allmänna
miljövården. Betalningsanmälan som rör ersättning vid tillstånd till vattenverksamhet |
24 § Anmälan till länsstyrelsen
enligt 6
kap. 4 § expropriationslagen (1972:719)
behöver vid tillämpningen av detta kapitel endast göras för ersättning som
avser mark som skall lösas in. Betalningsfrist som rör ersättning vid tillstånd till vattenverksamhet |
25 § När tillstånd har lämnats
enligt 11 kap.
skall ersättning för inlöst mark betalas och anmälan enligt 6 kap. 4 §
expropriationslagen (1972:719) göras
inom sex månader från det att såväl tillståndsfrågan som ersättningsfrågan
har avgjorts slutligt. Ersättning som inte avser inlöst mark och som skall
tas ut på en gång skall betalas inom två år från samma tid. Om den
ersättningsskyldige inte iakttar vad som har sagts nu, är den rätt som
förvärvats gentemot den ersättningsberättigade
förlorad. Ersättning bestämd efter det att tillstånd till vattenverksamhet har tagits i anspråk |
26 § Om ersättningen till följd
av en vattenverksamhet eller annan åtgärd har bestämts slutligt först
efter det att tillståndet har tagits i anspråk, skall den del av
ersättningen som överstiger vad som fastställts tidigare betalas och
anmälan enligt 6 kap. 4 §
expropriationslagen (1972:719) göras
inom en månad från det ersättningen bestämdes slutligt. Detsamma gäller
ersättning som har bestämts i samband med godkännandet av en
vattenverksamhet som redan har utförts. |
27 § På ersättning som avses i
26 § första stycket beräknas ränta enligt 5 §
räntelagen (1975:635) från
den dag marken tillträddes, vattenverksamheten påbörjades eller åtgärden
utfördes, om inte något annat följer av andra stycket. Om betalningen inte
görs i rätt tid, tas det ut ränta enligt 6 § räntelagen för
tiden efter det dröjsmålet inträdde. Fullbordande av inlösen som rör tillstånd till vattenverksamhet |
28 § Inlösen av mark är
fullbordad när den ersättningsskyldige har fullgjort sina skyldigheter
enligt 6
kap. 1 § första stycket och 4 §
expropriationslagen (1972:719).
Inlösen fullbordas även om ränta enligt 27 § första
stycket inte betalas. |
29 § Den ersättningsskyldige får
utnyttja tillståndet genom att ta i anspråk egendomen eller vidta åtgärder
som medför skada för någon annan när de skyldigheter som gäller enligt 6 kap. 1 §
första stycket och 4 §
expropriationslagen (1972:719) har
fullgjorts. För detta fall skall den begränsning av anmälningsskyldigheten
som framgår av 24 §
gälla. Återbetalning av ersättning som rör tillstånd till vattenverksamhet |
30 § Ersättningsbelopp som har
betalats med anledning av tillstånd enligt 11 kap. får
inte till någon del återkrävas. Beloppet får dock återkrävas om det
tillstånd som har föranlett beslutet om ersättning upphävs på talan av den
ersättningsberättigade. |
31 § Ersättning enligt detta
kapitel skall bestämmas i pengar som skall betalas vid ett
tillfälle. |
32 § Bestämmelserna i 4 kap. 3 §
expropriationslagen (1972:719) gäller
vid tillämpningen av detta kapitel i fråga om värdeökning under tiden från
dagen tio år före det talan väcktes vid
domstol. |
35 § När inlösen av mark är
fullbordad, skall detta antecknas i fastighetsregistrets allmänna del. Lag
(2000:228). |
36 § Om det råder tvist om
bättre rätt till ersättning, skall ersättningen deponeras hos
länsstyrelsen, även om depositionen inte behövs enligt 6 kap. 1 §
expropriationslagen (1972:719).
Bestämmelserna i 6 kap.
17-19 §§ i samma lag skall tillämpas i fråga om sådan
deposition. 32 kap. Skadestånd för vissa miljöskador och andra enskilda anspråk |
2 § Kapitlet tillämpas inte på
skador som har orsakats av joniserande strålning eller inverkan av
elektrisk ström från elektrisk anläggning i fall då särskilda bestämmelser
gäller. |
5 a § I andra fall än som
anges i 3 eller 4 § skall skadestånd betalas för skador som orsakas inom
ramen för sådant byggnadsarbete som avses i 3 kap. 6 §
jordabalken
och som uppkommer på annan del av den anläggning där arbetena utförs,
om |
10 § I fråga om nedsättning,
fördelning och utbetalning av ersättning som fastställs att betalas på en
gång för framtida skador på en fastighet och som tillkommer ägaren av
fastigheten eller en innehavare av tomträtt i denna tilllämpas
expropriationslagen (1972:719). Även
när det gäller verkan av sådan nedsättning, fördelning och utbetalning
skall den lagen tillämpas. |
11 § Medför en verksamhet som
avses i detta kapitel att en fastighet helt eller delvis blir onyttig för
ägaren eller att det uppstår synnerligt men vid användningen, skall
fastigheten eller fastighetsdelen på ägarens begäran lösas in av den som
bedriver verksamheten. |
13 § Talan om skadestånd får
föras som grupptalan enligt lagen (2002:599) om
grupprättegång. |
14 § Organisationstalan enligt
13 §
första eller andra
stycket får väckas av en ideell förening som i enlighet med sina
stadgar tillvaratar naturskydds- eller miljöskyddsintressen eller av en
sammanslutning av yrkesverksamma inom fiske-, jordbruks-, ren- och
skogsbruksnäringen. 33 kap. Miljöskadeförsäkring och saneringsförsäkring |
1 § För ersättning i vissa fall
till den som har lidit skada som avses i 32 kap. och
för betalning av kostnader som har uppkommit vid tillämpning av 26 kap.
17 eller 18 §
skall om kostnaden är hänförlig till miljöfarlig verksamhet, det finnas
miljöskadeförsäkring och saneringsförsäkring med villkor som har godkänts
av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer. Den som utövar
miljöfarlig verksamhet som enligt denna balk eller enligt föreskrifter som
har meddelats med stöd av balken kräver tillstånd eller anmälan skall
bidra till försäkringarna med belopp som framgår av tabeller som har
godkänts av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer.
Beloppen skall betalas i förskott för kalenderår. |
2 § Från miljöskadeförsäkringen
betalas, enligt vad som närmare anges i försäkringsvillkoren, ersättning
till skadelidande för sådan person- och sakskada som avses i 32 kap.
om |
3 § Från saneringsförsäkringen
betalas, enligt vad som närmare anges i försäkringsvillkoren, ersättning
för saneringskostnader som har uppkommit med anledning av att en
tillsynsmyndighet har begärt verkställighet enligt 26 kap. 17
§ eller meddelat förordnande om rättelse enligt 26 kap. 18
§, om den som är ansvarig enligt denna balk inte kan betala.
Ersättning som nu sagts skall dock inte betalas för kostnader som har
uppkommit med anledning av räddningsinsatser enligt lagen (2003:778) om
skydd mot olyckor. Lag
(2003:781). |